Občan a veřejná správa
Veřejná správa jako služba: Je veřejná správa vnímána jako skutečná služba občanům? Jsou občané bráni jako partneři, se kterými
úřady navazují a rozvíjejí dlouhodobé vztahy? Jaké mají občané konkrétní zkušenosti? Je přibližování státní správy potřebám občanů
jen proklamace? Přesvědčují úřady občany, že o ně mají zájem?
Pozitivní faktory: Co upevňuje spokojenost občanů? Jaké vlastnosti by měl mít úředník?
Negativní faktory: Co poškozuje pověst úřadů? Jaké vlastnosti jsou nežádoucí?
Komunikace: Jak nahlížejí občané na osobní komunikaci s úřady? Jak nahlížejí na komunikaci přes internet?
Veřejná správa a EU: Přinese vstup České republiky do EU zlepšení v kvalitě práce úředníků a jejich komunikace s občany?
Resumé: Co si občan přeje, z čeho pramení jeho spokojenost? Na co je občan alergický, co ho znepokojuje, rozčiluje? Kde se v názorovém
spektru ocitá e-government?
DEMA a. s. uskutečnila sérii výzkumů (reprezentativní, segmentační i kvalitativní povahy) tematicky orientovanou do oblasti
pracovního trhu. Výzkumy mapovaly šance občanů najít pracovní uplatnění v širším záběru nejen prostřednictvím úřadů práce.
Zejména v kontextu se soukromým podnikáním, regionálním rozvojem, venkovskou turistikou, využíváním informačních technologií ap. se
výzkumy dotkly řady problémů, jejichž společným jmenovatelem byla komunikace občanů s úředníky státní správy a samosprávy. Odpovědi
občanů byly poměrně často podbarveny nespokojeností a kritikou, což ukazovaly i jiné než výše uvedené výzkumy (např. o soustavě
Natura 2000, Podnikatelský start ap.).
Na základě tohoto signálu bylo přistoupeno k realizaci speciálního, kvalitativního průzkumu. Jeho cílem bylo podívat se podrobněji na
některé aspekty vztahu občan versus úředník.
Respondenti pro hloubkové rozhovory byli vyhledáváni v celkem 36 místech. Výběrový soubor tvořily 3 skupiny (venkov, malé město,
velké město) po 12 osobách (vždy paritně z hlediska pohlaví a věku). Sběr dat probíhal v říjnu 2003. Byl řízen tzv. rozhovorovou
nití polostrukturovaného dotazníku s výrazným podílem otevřených otázek určených pro spontánní vyjádření zkušeností, názorů a představ.
Zpráva prezentuje v grafech a komentářích pohled respondentů na tematiku fungování veřejné správy a komunikace s občanem. Součástí
zprávy je také resumé, tj. stať se závěrečnými poznámkami věnovanými těm problémům, které se jeví jako klíčové.
Metodika:
|
výzkum
| |
kvalitativní
|
|
lokalita
| |
ČR
|
|
výběrový soubor
| |
36 osob 18-54 let
|
|
zpráva
| |
komentář, grafy, resumé
|
|
vydána
| |
leden 2004
|
|
číslo
| |
KS-0303
|
Verze dokument Word (doc)
zde.
Následující zpráva řady Společnost:
Bezpečnost silničního provozu
Předchozí zpráva této řady:
Kampaň k omezení kouření
|